Przygody w świecie otome games: Angel or Devil?

Zacznę od tego, że to wina Kodamy. Ale tylko po części, gdyż potem sama odkryłam oceany gier visual novels w wersji okrojonej dla najwyraźniej nieogarniających skomplikowanych mechanizmów VN Europejek i Amerykanek.

Otome games to gry-powieści, które mają dwa cele: ukończyć fabułę oraz zdobyć wybranego ukochanego. Tak więc, moje drogie i moi drodzy, VN dają nam nowe oceany romansideł zaserwowane przez nowe media. Tak naprawdę moja przygoda z VN zaczęła się dawno, dawno temu, w odległych planach napisania artykułu o otome games do Panoptikum, kiedy to nasza główna bohaterka żyła w przeświadczeniu, że takie gry to tylko yaoi. Okazało się, że nie tylko – Kodama z Washu dość brutalnie mnie uświadomiły. Następnie zostałam dość szybko doedukowana, że yaoi też, ale u nas ich w zasadzie nie ma, a przynajmniej tych, o które zapytałam w pierwszej kolejności (Togainu no Chi, DRAMAtical Murder). I tak, wiem, że są fanowskie sposoby, nie o to chodzi.

Kodama kazała mi przeczytać/przegrać Scarlet Fate i, wstyd przyznać, wciąż jej jeszcze nie skończyłam. To nie był jednak dobry pomysł, aby instalować tę grę na tablecie, telefon częściej mi towarzyszy w momentach, w których najchętniej bym poczytała. Poza tym ten konkretny tytuł jest długi i pewnie jeszcze długo będą go przechodzić. Dam znać, jak skończę – do tego czasu wszyscy zapomną, że w ogóle miałam…

Ale, pewnego pięknego dnia z przeglądałam na Google Play inne dostępne VN od Shall we date? i znalazłam – uwaga, uwaga – Angel or Devil? Grę, w której to naszej głównej bohaterce pozostaje 7 dni życia, w trakcie których ma ona zdecydować czy pójdzie z tytułowymi aniołem (Latis) lub demonem (Diaval), albo… ze żniwiarzem (reaper Ruvel). A ponieważ mamy do czynienia z otome games – chodzi nie tyle o oddanie duszy i opowiedzenie się po jednej ze stron, co o zdobycie faceta. W trakcie narracji od czasu do czasu gra proponuje nam wybór reakcji na daną sytuację – możemy wybrać opcję idealną, która zwiększy zauroczenie nami wybranego Romea, albo będzie prawie-prawie i dostaniemy kilka punktów pocieszenia.

angel or demon 1

Od lewej: Diaval, Latis i mroczny Ruvel.

Dużym plusem tej otomki jest to, że ma dwa zakończenia: szczęśliwe i bardziej szczęśliwe. Nie można doprowadzić do romansowego fiaska, co, jak się okazuje, groziłoby mi z Ruvelem, gdyby nie ten miły akcent od deweloperów. Wyczucie wycofanego żniwiarza nie należało do najłatwiejszych, zwłaszcza, że twórcy nie chcieli iść klasycznym, romansowym tropem reakcji bohaterów. Choć fakt, moje ukochane mistrzynie tego gatunku preferują raczej bardziej wybuchowe charakterki u opisywanych par.

angel or demon 3

Ostatni obrazek pokazuje statystki naszego uczucia oraz konta w aplikacji. Jak widzicie już mi tam mało zostało do happy endu.

Angel or Devil? można znaleźć w dwóch wersjach: płatnej (jasna ikonka) i nie (czerwona ikonka). Ta druga ma dla nas trochę więcej atrakcji. Przede wszystkim mamy tylko 5 punktów mocy, potrzebnych do przeczytania kolejnego kawałka historii. Od czasu do czasu musimy również przejść test – Devils Whispher (wymaga odpowiedniego poziomu charyzmy) lub Angel’s Scale (wymaga posiadania shards of justice). Z testem diabelskim problemów raczej mieć nie będziemy – charyzmę można budować przechodząc przez Diaval’s Guide to Style, gdzie demon określa, czy spełniamy wymogi bycia cool, sweet czy classy – możemy zacząć zbierać punkty charyzmy oraz dusze (Soul) nawet na samym początku gry.

angel or demon 5.jpg

Mój awatar dostał włosy, a tak to bezwstydnie paraduje w bieliźnie. Dalej są Black Summons, menu gry i lista znajomych do codziennego witania się i nabijania sobie duszy.

Podstawową, darmową walutą w VN jest dusza, zbierana poprzez przechodzenie przez Guide to Style, pozdrawianie znajomych oraz za regularne logowanie się. Swoją duszę możemy zaprzedać, aby kupić ubranie czy wystrój pokoju dla naszego awatara, możemy także wykonać czarne przyzwanie (Black Summons) lub zbierać shards of justice w sklepie (polecam, im bliżej finału historii, tym więcej ich od nas chcą). Pozostałe bonusy można śmiało wydawać – czekolada pozwala więcej razy przejść przez Guide to Style, a napój zwiększający uczucie może sprawić, że zamiast szczęśliwego zakończenia otrzymamy to szczęśliwsze. Ja się załapałam na szczęśliwe zakończenie z reaperem, pewnie później spróbuję być szczęśliwszą, na razie jednak próbuję dogadać się z Diavalem. Demon taki nie demonowaty w tej grze! Taki… grzeczny!

angel or demon 4

Ku mojemu zaskoczeniu specjalne obrazki (dostajemy je za różne rzeczy, jak przejście jakiegoś rozdziału, bądź dotarcie do finału) okazały się mniej fajne niż te w samej grze.

Historia Ruvela jest fajna, a sama postać ciekawa. Do tego odgrywana przez nas bohaterka nie należy do tych, które mamy ochotę udusić na poczekaniu za robienie nie tego, co byśmy chcieli, żeby zrobiła w danym momencie. Naprawdę, to chyba jedna z najbardziej frustracjogennych cech Visual Novel – jak jeszcze w książce czujemy, że nie mamy absolutnie żadnego wpływu na postać, to gdy chociaż dostaniemy namiastkę wyboru (a tu jest to naprawdę namiastka), to chcemy, żeby jednak było po naszemu. A tu się nie da.

angel or demon 2

Strojów ma może i trzy, ale na szczęście graficy dali więcej wyrazów twarzy.

Gdybym miała w jednym zdaniu podsumować Angel or Devil? brzmiałoby by ono: dobra gierka do pociągu. Dzięki krótkim rozdziałom i ograniczeniom w graniu narzucanym przez życia przeczytanie kolejnego przystanka jest może nie niemożliwe (nie, nie zdarzyło mi się, ale było blisko kilka razy), ale na pewno trudniejsze.

Gdyby ktoś chciał mi nabić jakieś punkty, podaję kod-zaproszenie-coś tam. Nawet nie wiem, co to daje do końca. Bonusy? Punkty? Kosę? Taką prawdziwą kosę?

2016-03-01 14.25.35

 

PS. Jestem z siebie nie-dumna. Przez cały luty ani jednej notki. Niedobra wiedźma.

Posted in: Gry

2 thoughts on “Przygody w świecie otome games: Angel or Devil?

Skomentuj

